En hverdag på en arbejdsplads, fyldt med gode historier
Hvad handler dette program om?
Beskæftigelsesprogrammet ”En hverdag på din arbejdsplads” henvender sig både til unge mellem 15 og 29 år, som er i gang med at tage en uddannelse og som endnu ikke er påbegyndt en. Det henvender sig også til unge, som ønsker at kvalificere sig til at komme tættere på arbejdsmarkedet gennem en praktik, elevplads eller et ordinært job.
- At få indsigt i de sociale skrevne og uskrevne regler, der findes på en arbejdsplads/li>
- At få redskaber og værktøjer til at lære at forstå og kode en kultur
- Hvordan man er en god kollega og indgår i et fællesskab
- At få en god start på arbejdspladsen eller uddannelsen
- At udvikle sine sociale, faglige og kommunikative kompetencer
Hvem er det relevant for?
- Folkeskoler, erhvervsskoler, ungdomsskoler samt andre skole- og dagtilbud
- Den kommunale ungeindsats
- Virksomheder
Hvorfor er det vigtigt?
- Den unge får et indblik i en hverdag på jobbet
- Den unge får kendskab til specifikke dynamikker på en arbejdsplads
- Den unge får viden om sund og god trivsel på en arbejdsplads
- Flere virksomheder og uddannelsesinstitutioner er med til at tage et socialt ansvar for unge på kanten af samfundet
Hvorfor skal I være med?
- For at få inspiration til at skabe en forandring i jeres hverdag for de unge
- Få konkrete ideer til virksomme metoder, så der kan arbejdes med de unge på en anden måde
Praktik
- Workshops i samspil med teori og øvelser af 4 til 6 timer
- Oplev et rullende teater, som opsætter en fiktiv arbejdsplads med scener, rum og rekvisitter. Forskellige scenarier fra en arbejdsplads med et eller flere problemfyldte temaer udspilles
- De unge indgår i et dialogspil i små grupper
- Oplæg om kultur og fællesskaber
- Helt praktisk er tilgangen, at facilitatoren i samspil med relevante aktører, såsom lærere/vejledere/ledere, med til at fremme de unges læring
Visiteringen
- Visiteringen til ydelserne foregår hos den enkelte samarbejdspartner i dialog med Dinogminindsats
- Det er hensigten, at visiteringen skal danne den grundlæggende gruppedynamik, så alle oplever at kunne bidrage med noget. Den anbefales at faglærer eller koordinatorer deltager i et samspil med de unge. Dette vil engagere og styrke det fælles indgået samarbejde
- Der kan bådes henvises til gruppehold som er sammensat af klassehold, eller at deltagerne bliver håndplukket. Gerne i en gruppe på 5 deltagere eller derover